18 January 2010

perahu naga

Sekali lagi kita dikejutkan dengan berita tragedi yang meragut nyawa pelajar semasa aktiviti ko kurikulum sekolah.

Tragedi perahu naga terbalik dan karam di pukul ombak besar di perairan Pantai Macalum telah meragut nyawa se orang guru dan lima pelajar Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Chung Ling.

Kejadian itu berlaku sekitar jam 8.45 pagi pada 17 Januari 2010 tak kala pelajar sekolah tersebut sedang membuat latihan dan persiapan untuk menyertai pertandingan Perahu Naga Komanwel yang akan berlangsung pada 23 hingga 27 Julai di Teluk Bahang.

Tragedi ini mengingatkan kita kepada peristiwa yang berlaku di Kuala Dipang di mana 3 orang pelajar telah mati lemas akibat jambatan gantung roboh.

Sebagaimana yang berlaku di Kuala Dipang, tragedi perahu naga karam ini juga menunjukkan bahawa aspek keselamatan tidak di ambil berat.

Semasa kejadian itu berlaku ada pelajar yang tidak memakai life jacket dan sekiranya didapati cuaca buruk, ombak besar, program latihan tersebut sepatutnya dibatalkan atau ditunda.

Hasil dari siasatan kementerian pelajaran,di dapati pihak sekolah tidak mematuhi sepenuhnya arahan atau piawaian yang ditetapkan semasa menjalankan aktiviti ko kurikulum.

Kita sebagai ibu bapa rasa gusar apabila ada di kalangan anak kita yang ingin menyertai aktiviti ko kurikulum terutama yang di adakan di luar kawasan sekolah.

Kita sebagai penjaga terpaksa menandatangani surat persetujuan untuk tidak akan mengambil apa-apa tindakan sekiranya berlaku kemalangan ke atas anak kita sedangkan di pihak yang lain aspek aspek keselamatan di abaikan.









Foto : sumber dari bharian online dan thestar online.

1 comments:

nuranuraniku.blogspot.com said...

salam sobat
wah jernih dan menarik foto-fotnya yang dipostingkan,,
itu perahu naga ya,,yang panjang?
trims kunjungannya.