07 January 2010

stevia alternatif gula

Dalam kehidupan kita, bila timbul masalah kita akan cuba cari jalan penyelesaian. Kalau cara biasa  untuk selesaikan masalah tiada. kita akan cari alternatif .

Tak lama dulu kenaikan harga petrol menjadi masalah kepada kita. Untuk atasinya, kita kurangkan penggunaan petrol dengan pelbagai cara seperti guna pengangkutan awan, car pool atau cari alternatif ganti petrol dengan NGV.

Sekarang harga gula pula naik, jadi kita kurangkan penggunaan gula samada dalam minuman atau makanan. Sebagai alternatif gula boleh diganti dengan stevia iaitu sejenis pokok yang berasal dari Amerika Selatan.

Stevia adalah pokok herba dan ia merupakan pemanis semula jadi dan tidak mengandungi kalori dan bebas kolestrol.  Sebenarnya ia adalah lebih manis dari gula.

Stevia juga dikatakan boleh mengurangkan kandungan gula dalam darah, membunuh bakteria, merawat kulit bermasalah dan boleh digunakan untuk mengawal berat badan.

Pokok stevia telah mula ditaman secara commercial di Malaysia malah di Jepun stevia telah digunakan dalam penghasilan miniman Coca Cola.

Stevia juga banyak digunakan dalanm penghasilan produk makanan seperti kek, biskut , jem, chewing gum dll.
P/S : Banyak juga khasiat pokok stevia ni...kat mana boleh dapat benih stevia???.

0 comments: