01 February 2010

tersepit di eskalator

Sumber : Harian Metro. 1/2/2010.

Ibu mana yang tidak cemas apabila menghadapi situasi dimana kaki anaknya yang  tersepit di eskalator dan terpaksa menunggu selama SATU jam sebelum mendapat pertolongan. Situasi cemas bercampur sayu kerana anaknya berkali-kali merayu supaya ibunya melepaskan kakinya yang tersepit di eskalator tersebut.

Walau pun tragedi itu merupakan satu kemalangan tetapi ianya boleh dielakkan. Dan di antara langkah yang perlu kita ambil semasa menggunakan eskalator ialah;
  • Periksa pakaian sebelum menaiki eskalator dan pastikan kain atau seluar yang labuh tidak akan tersepit dicelah eskalator. Pastikan accessories kaki seperti gelang kaki atau tali kasut diikat rapi.

  • Pastikan anda memandang kehadapan semasa menaiki eskalator dan tidak melihat barangan atau pakaian yang dipamirkan disekeliling.

  • Berdiri ditengah eskalator agar tapak kasut (terutama kasut bertumit tinggi) tidak tersepit di celah eskalator.

  • Jarakkan diri anda dengan orang di hadapan anda. Sekira orang di depan anda menghadapi masalah anda masih ada masa untuk bertindak.

  • Sebelah tangan hendaklah berpegang pada handrail eskalator dan sebelah lagi memegang bag atau tangan anak anda. Jangan letak hand bag atau purse atas handrail takut nanti terjatuh ke bawah atau tersangkut di celah eskalator yang sedang bergerak.

  • Berhati-hati menggunakan eskalator terutama apabila bersama kanak-kanak. Pegang tangan kanak-kanak, jangan biarkan kanak-kanak melompat di atas eskalator dan jangan sekali-kali membawa bayi dalam stroller menaiki eskalator.
p/s : Kebarangkalian untuk berlaku kemalangan bagi benda yang bergerak adalah tinggi. Patuhi peraturan dan berhati-hati.

0 comments: