19 May 2009

Influenza A H1N1 flu virus

Semua akhbar utama hari ini melapurkan berita mengenai virus baru yang merebak di seluruh dunia iaitu virus Influenza A H1N1. Virus ini telah merebak ke negara kita setelah beberapa orang dikesan positif terhadap penyakit tersebut. Langkah-langkah tertentu telah diambil oleh Kementerian Kesihatan untuk mencegah dari wabak penyakit ini menular secara lebih serius.

Negara lain juga telah mengambil pelbagai tindakan untuk membendung penularan virus tersebut. Seperti mana di Jepun lebih 1000 buah sekolah telah ditutup sebagai langkah untuk mengelakkan kanak-kanak dijangkiti wabak tersebut.
Kelmarin sewaktu memasuki premis syarikat pengeluar barangan elektronik terbesar di Shah Alam (syarikat Jepun) kami tidak dibenarkan masuk ke premis tanpa memakai penutup hidung & mulut (mask) dan dikehendaki memberitahu samada pernah ke luar negara dalam masa terdekat. Begitulah kesannya akibat dari wabak penyakit terbaru yang melanda dunia kini.

Apakah virus Infuenza A H1N1?

Infuenza A H1N1 (dikenali sebagai “swine flu” sebelum ini) adalah virus baru yang menyebabkan sakit atau demam. Virus baru ini pertama kali dikesan di Amerika Syarikat pada April 2009. Lain-lain negara termasuk Mexico dan Kanada, telah dilapurkan diserang virus terbaru ini. Virus ini disebarkan melalui manusia ke manusia, iaitu lebih kurang sama dengan penyebaran virus influenza yang biasa ( regular seasonal influenza) yang berlaku sebelum ini.
Kenapa virus baru Infuenza A H1N1 kadang kala dipangil “swine flu”?
Virus ini pada asalnya dirujuk sebagai “swine flu” kerana ujian makmal menunjukkan kebanyakan gen virus baru ini adalah sama dengan virus influenza yang terdapat pada babi di Amerika Utara. Tetapi hasil kajian seterusnya telah mendapati virus ini sangat berbeza dengan apa yang tersebar pada babi di Amerika Utara . Ia mengandungi dua gen flu viruses yang terdapat pada babi yang tersebar di Europah dan avian genes dan human genes. Para saintis memanggilnya virus "quadruple reassortant".

Adakah manusia dijangkiti virus Infuenza A H1N1 ?

Kes pertama manusia dijangkiti virus Infuenza A H1N1 dikesan di Amerika Syarikat iaitu di Selatan California dan di Guadalupe County, Texas. Selepas itu wabak ini dilapurkan merebak ke beberapa bahagian lain di Amerika.
Apakah tanda dan gejala atau symptons orang yang diserang virus ini?
Gejala orang yang dijangkiti virus Infuenza A H1N1 adalah sama dengan orang mengalami demam biasa iaitu deman dengan suhu badan yang tinggi, batuk, sakit tekak, hidung berair, sengal-sengal badan, sakit kepala dan kelesuan. Kebanyakan orang yang dijangkiti virus ini juga muntah-muntah dan cirit-birit.

Bagaimana virus Infuenza A H1N1 ini merebak?

Virus Infuenza A H1N1 ini merebak hampir sama dengan cara virus flu yang lain. Virus ini merebak dari manusia ke manusia melalui batuk atau bersin oleh mereka yang dijangkiti. Kadangkala manusia dijangkiti virus melalui sentuhan barang yang telah dihingap virus ke mulut atau hidung.
Berapa lama orang yang dijangkiti virus boleh berjangkit pada orang lain.?
Buat masa ini virus ini mengambil masa 7 hari bermula hari pertama dikesan gejala untuk merebak selepas dijangkiti. Kanak-kanak mungkin mengambil masa yang lebih lama.

Bolehkah virus Infuenza A H1N1 merebak melalui makanan?

Virus Infuenza A H1N1 tidak merebak melalui makanan. Makanan yang dimasak adalah selamat dan tidak dijangkiti virus. Virus influenza Infuenza A H1N1 selalunya merebak atau menjakiti manusia melalui pernafasan. Belum terdapat kes dimana virus ini dijangkiti melalui makanan atau air yang diminum kerana air minuman selalunya dirawat dengan klorin dan dimasak sebelum diminum.

Pencegahan dan Rawatan.

Bagaimana untuk mengelak dari dijangkiti virus.Buat masa ini tidak ada vaksin yang dapat menghalang dari dijangkiti virus ini. Kita hanya dapat melakukan beberapa langkah untuk mencegah dari dijangkiti virus Infuenza A H1N1. Lakukan langkah-langkah berikut setiap hari untuk menjaga kesihatan agar tidak dijangkiti virus ini;
1. Tutup hidung dan mulut dengan tissu bila batuk atau bersin dan buang tissu tersebut dalam tong sampah yang tertutup.
2. Basuh tangan dengan sabun terutama selepas batuk atau bersin.
3. Elakkan dari menyentuh mata, hidung atau mulut.
4. Cuba elakkan bersentuhan atau mendekati orang telah dijangkiti.
5. Jika deman jangan keluar dari rumah selama 7 hari agar virus tidak
merebak.
Langkah lain yang perlu diambil:

Ikut arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan dan jangan menghadirkan diri ditempat keramaian dan jarakkan diri dari orang ramai. Jika dijangkiti bersedia untuk tinggal dirumah selama seminggu dan menyediakan peralatan yang diperlukan untuk mencegah dari virus ini terus merebak dan elekkan berjumpa dengan orang lain.

Bagi orang dewasa tanda-tanda demam yang memerlukan rawatan perubatan termasuk:
Sukar bernafas atau sesak nafas
Sakit atau tekanan di dada atau perut
Pening kepala atau kebingungan
Muntah-muntah.
Apakah ada ubat untuk melawan jangkitan virus baru ini?
Penggunaan oseltamivir atau zanamivir sebagai ubat untuk pencegahan infeksi terhadap Infuenza A H1N1 flu virus baru. Antiviral drugs adalah ubat (pil atau cecair) digunakan untuk melawan virus tersebut dan mencegah berlaku komplikasi yang serius.
Berapa lama dapat virus influenza bertahan atau hidup dipermukaan objek (seperti buku atua permukaan meja)?
Penelitian telah menunjukkan bahwa virus influenza dapat bertahan di permukaan dan menular kepada manusia dalam lingkungan 2 - 8 hari.
Bagai virus influenza A H1N1 dapat dihapuskan?

Virus influenza akan hancur oleh kepanasan 167-212 ° F atau 75-100 ° C. Selain itu, beberapa germicides kimia, termasuk klorin, hidrogen peroksida, detergent (sabun), iodophors yang berasaskan antiseptics dapat menghapuskan virus tersebut. Untuk mencegah penyebaran virus influenza sangat penting untuk menjaga kebersihan terutama meja makan, bilik mandi, dapur dan tempat permainan kanak-kanak. Peralatan di dapur seperti pingan mangkuk hendaklah dicuci dengan bersih.

*** Catatan:
Sebagian besar informasi dalam dokumen ini adalah berdasarkan kajian yang telah dilakukan dan terdapat dalam laman web kesihatan. Semoga kita dapat berkongsi informasi berkenaan virus influenza A H1N1 dan sama-sama kita mengambil langkah -langkat tertentu untuk membendung dari wabak ini terus menular atau merebak di negara kita. Sekiranya terdapat maklumat baru berkenaan virus ini akan saya kemaskini nanti.

1 comments:

adnrievans said...

haha
teriama kasih atas maklumat yg diberi
:D