14 June 2010

Laluan pintas Bukit Fraser

Pada hari minggu yang lalu kami sekeluarga menghadiri majlis perkahwinan di Raub, Pahang. Dalam perjalanan pulang kami tidak melalui lebuhraya Karak - KL untuk pulang tapi sebaliknya melalui jalan Raub - Bukit Fraser - Kuala Kubu Baru dan terus ke Lebuhraya Plus.

Bagi mereka yang tinggal di Negeri Pahang terutama dari Raub dan Bentong mereka semestinya menggunakan jalan ini untuk ke Utara atau untuk ke Lebuhraya Plus arah utara. Begitu juga mereka yang tinggal di Selangor terutama dari Kuala Kubu Baru, Rawang dan juga orang-orang dari Utara yang hendak menuju Pantai Timur. Jalan ini merupakan jalan pintas tanpa melalu ibukota Kuala Lumpur.

Bermula dari persimpangan Jalan Raub - Bentong jarak  menuju puncak Bukit Fraser adalah lebih kurang 30 km. Suasana jalannya agak sunyi kerana tidak banyak kenderaan. Kita akan melalui kawasan hutan rimba yang merentasi banjaran Titiwangsa. Di sepanjang jalan ini tidak ada bangunan atau rumah kediaman.

Sekiranya ingin menikmati keindahan alam semulajadi, kehijauan hutan dengan iringan bunyi-bunyian penghuni rimba di sinilah tempatnya. Di sepanjang jalan ini juga sesuai untuk kita menguji kecekapan memandu kerana keadaan jalan yang berbukit dan mempunyai selekoh yang tajam. 

Setelah memandu selama 30 minit kami sampai ke satu kawasan dinamakan The Gap. Ia adalah satu kawasan menunggu untuk naik ke Bukit Fraser. Oleh kerana jalan untuk ke puncak Bukit Fraser sempit dan sehala , kenderaan hanya di benar naik dan turun secara bergilir. Masa 1 jam diberikan untuk kenderaan naik ke atas dan 1 jam berikutnya untuk turun dari Bukit Fraser.

Seandainya kita sampai di The Gap ketika kenderaan  turun kita terpaksa menunggu jam yang berikutnya untuk naik. Di sini terdapat gerai minuman, kemudahan tandas dan juga surau.


Ketika kami sampai di sini kenderaan sedang turun dari Bukit Fraser dan perlu tunggu 15 minit lagi untuk naik. Jadi kami mengambil keputusan untuk naik ke atas untuk meninjau Bukit Fraser, salah satu tempat peranginan yang terletak di negeri Pahang. 

Jarak dari The Gap menuju ke Bukit Fraser adalah lebih kurang 8 km.




Suasana di puncak Bukit Fraser sangat cantik dengan pemandangan kawasan yang hijau dalam suasana suhu dingin.













Kebanyakan bangunan, resort atau hotel penginapan dibina mengikut rekabentuk bangunan zaman penjajah British.











Bangunan peninggalan zaman penjajah yang dijadikan pejabat Pos Bukit Fraser.













Setelah berada lebih kurang 30 minit di Bukit Fraser kami terpaksa turun kerana tidak mahu menunggu jam yang berikutnya. Kami meneruskan perjalanan menuju ke Kuala Kubu Baru yang jaraknya 40 km dari Bukit Fraser seterusnya menuju ke Lebuhraya Plus melalui tol Bukit Beruntung.

1 comments:

mamawana said...

Salam...

Cantik2 nya gambar. bestkan gi Bukit Fraser...