30 August 2009

selamat menyambut hari kemerdekaan ke 52

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Itulah laungan keramat yang pertama bergema 52 tahun lalu.
Laungan yang menandakan bebasnya negara dari cengkaman penjajah.
Dan saban tahun laungan Merdeka! bergema diudara.

Setiap tahun sebelum jam menghampiri detik 31 Ogos pelbagai acara, pelbagai program diatur. Bertujuan untuk menyemarak sambutan hari kemerdekaan.

Acara larian merdeka, basikalton merdeka, bermotorsikal beramai-ramai sempena merdeka,
program kibarkan bendera, kibarkan jalur gemilang dan pelbagai acara hiburan diatur sebelum detik 12 tengah malam setiap 31 Ogos. Dan ianya akan diakhiri dengan pembarisan Hari Kemerdekaan.

Selalunya program-progam menyambut kemerdekaan diadakan secara besar-besaran. Skala program yang dilancarkan bergantung kepada mood pemimpin negara dan suasana ekonomi pada masa itu. Seandai nya pemimpin negara mahukan sambutan besar2an maka gugur bertaburan peruntukan2 untuk memeriahkan sambutan Hari Kemerdekaan pada tahun tersebut diikuti deretan sumbangan dari pihak swasta.

Jarang sekali majlis ilmu sempena menyambut Hari Kemerdekaan diadakan secara besar2an. Kalau ada pun ianya dianjurkan dengan sekala yang kecil.

Tahun ini negara menyambut hari kemerdekaan yang ke 52. Mungkin disebabkan suasana ekonomi yang lembab pergolakan politik negara yang agak bercelaru maka sambutan Hari Kemerdekaan diadakan secara serderhana. Mungkin juga kerana tahun ini hari Kemerdekaan jatuh dalam bulan ramadhan.


Merdeka!

Laungan keramat ini sebenarnya memberi makna yang cukup besar kepada bekas pejuang negara iatu bekas askar Melayu DiRaja. Bila bergema laungan merdeka, kenangan silam iaitu pahit getir berjuang menghapuskan musuh negara terpantul dalam ingatan mereka. Bertapa besarnya pengorbanan mereka meredah hutan belantara membenteras ancaman komunis demi memastikan negara aman damai.

Mereka terpaksa bergadai nyawa, meninggalkan keluarga tercinta demi menyahut seruan negara untuk menjaga keamanan selepas mencapai kemerdekaan.

Sesungguhnya kami berbangga kerana lahir dari keluarga askar dan keperitan hidup keluarga askar di zaman dahulu telah kami rasai dan lalui.

Dan sempena Hari Kemerdekaan yang ke 52 ini kami sekeluarga mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut hari kemerdekaan kepada semua bekas pejuang negara.
JASAMU TETAP DIKENANG.

0 comments: