09 September 2009

090909 radio day


Hari ini 090909 diistiharkan sebagai hari radio sedunia. Hari radio juga disambut buat pertama kali di negara kita.

Radio , ciptaan Thomas Edison adalah salah satu alat media yang boleh dikatakan dimiliki oleh semua orang. Setiap rumah mesti ada radio, dalam kenderaan malah di mana-mana kita dapat mendengar radio.

Perkembangan teknologi juga menjadikan radio semakin canggih. Kalau zaman dulu untuk mencari channel kita terpaksa melakukan secara manual. Sekarang kita boleh lakukan secara auto dan channel boleh disimpan dalam memori. Kini radio berada dihujung jari.

Kalau ada radio mesti ada juru hebah atau kini lebih dikenali sebagai DJ. Cara penyampaian DJ juga jauh berbeza kalau dibandingkan dulu. Mungkin juga disebabkan peranan dan pendekatan radio sudah berubah. Dulu radio berperanan sebagai penyampai maklumat kerajaan kerana radio hanya dikendalikan oleh RTM sebuah agensi kerajaan.

Di Malaysia terdapat 19 rangkaian radio milik swasta dan 34 rangkaian radio milik RTM yang dikendalikan dalam pelbagai bahasa. Rangkaian radio ini pula bersaing untuk menarik seberapa ramai pendengar supaya dapat menduduki rating tertinggi. Sebab itu kita dapati ada stesen radio yang mengunakan khidmat selebriti sebagai DJ.

Semuanya terpulang kepada individu untuk memilih rangkaian radio mana yang mereka minati. Bagi mereka yang mendengar radio untuk mendapat info dan maklumat tentang perniagaan dengarlah radio sebenar dan semasa atau the business station.

Happy Radio Day

0 comments: