07 July 2009

teluk nipah, pulau pangkor


Ekonomi masih suram, wabak selsema babi, influenza A H1N1 belum reda malah semakin merebak. Kita tidak digalakkan berada dikhalayak ramai apatah lagi berkunjung keluar negara samada kerana tugasan atau melancong. Takut nanti kena kurung di rumah sendiri (kuarantin) kerana balik satu flight dengan mangsa jangkitan virus H1N1.


Bagi mereka yang hendak bercuti ke luar negara postpone dulu, kerana banyak tempat menarik dalam negara yang boleh kita kunjungi dan salah satunya Pulau Pangkor.


Pulau Pangkor boleh dikunjungi melalui jalan udara iaitu melalui Berjaya Air atau melalui feri. Kemudahan parking bertingkat disediakan berhampiran jeti Lumut.





Terdapat juga lot parking tambahan bersebelahan tempat letak kereta bertingkat dengan kadar bayaran Rm 10.00 untuk parking 24 jam.
Terdapat beberapa syarikat yang menguruskan perjalanan feri ke Pulau Pangkor dengan kadar bayaran Rm 10.00 bagi dewasa dan Rm5.00 bagi kanak-kanak untuk perjalanan pergi dan balik. Perjalanan feri dari jeti Lumut ke jeti Pangkor mengambil masa lebih kurang 30 minit.












Dalam perjalanan ke jeti utama Pulau Pangkor, feri akan singgah sebentar di jeti Kg. Sungai Pinang. Kg. Sungai Pinang adalah merupakan sebuah perkampungan nelayan di Pulau Pangkor.

Terdapat beberapa tempat perkelahan disekitar Pulau Pangkor yang menyediakan kemudahan penginapan. Di antaranya, Pantai Pasir Bongok, Pulau Pangkor Laut, Pantai Teluk Nipah, Pantai Puteri Dewi dan Teluk Belanga.
Selain dari Pulau Pangkor Laut, Teluk Nipah adalah lokasi yang baik untuk dikunjungi. Ia berada di perairan Selat Melaka dan berdekatan Pulau Giam tempat yang sesuai untuk snorkeling. Terdapat banyak resort dan chalet di sini dan juga kemudahan gerai makan.











Di pantai Teluk Nipah kita akan dapat melihat panorama senja yang indah takkala mentari berlabuh di ufuk barat.











Satu lagi tarikan utama di Teluk Nipah ialah terdapatnya burung enggang (hornbill) liar yang sukar dilihat di tempat lain kecuali di zoo, terbang rendah dan hinggap di sekitar chalet untuk mencari makanan.


Pulau Giam terletak lebih kurang 500m dari pantai Teluk Nipah. Kita boleh menaiki bot ke pulau tersebut dengan bayaran RM10.00 untuk dewasa dan RM5.00 bagi kanak-kanak termasuk peralatan snorkeling. Terdapat banyak ikan di sekitar perairan pulau ini.
















Aktiviti terakhir sebelum pulang ialah shopping ikan masin, souvenirs dan meronda mengelilingi Pulau Pangkor dengan menaiki van dengan bayaran RM80.00. Ada satu tempat peninggalan sejarah di Pulau Pangkor iaitu Kota Belanda.












0 comments: